Nybakat bröd till frukost

Idag vaknade jag före tuppen och vad finns då bättre att göra än att...baka.
image535

image536

image537

image538


5 dl fingervarmt vatten (Om ni som jag använder torrjäst så ska degvätskan vara 45-50 gr),
1 dl mjölk,
25 g jäst (jag tog 50 g),
2 tsk salt+1 msk honung,
12½ dl mjöl (eller 1½ dl grahamsmjöl och 11 dl vetemjöl)

Mät upp vatten och mjölk.Lös upp jästen och salt+honung i lite av vätskan, häll i resten av mjölkvattnet och rör ner mjölet. (Används torrjäst blandas det i mjölet.)  Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö vetemjöl över degen och låt jäsa i 1-1½ tim. Strö ut ½-1 dl mjöl på bakbordet. Tippa ut degen. Knåda inte!  Strö ytterligare lite mjöl över degen. Platta sedan försiktigt ut degsjoket med handen. Skär snabbt degen i 6-7 cm smala "remsor". Dela sedan varje remsa i 2-3 delar. Det gör inget om brödet inte får samma fason, bara de har ungefär samma storlek. Flytta över till bakplåtar, smorda eller täckta med bakpapper. Grädda bröden i mitten av ugnen i 240-250 grader i ca 15-17 min. Låt bröden svalna utan handduk så blir brödskorpan frasig och fin. 

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: majsan67

men du milde skapare.... vilken morgonenergi ;)
vet inte om jag nånsin skulle få såna ideér trots mina tidiga mornar ;)
ligger hellre med laptopen på magen och knattrar *s*

Det ser ut som ljuvliga bröd, hoppas dom smaka underbart ;)

Postat av: linda

Vilken härlig frukost du ska ha...nybakat bröd är aldrig fel!

2008-03-24 @ 08:56:09
URL: http://www.fetmaoperation.blogg.se
Postat av: Mia

Åh, vad gott! Man kan nästan känna doften ända hit...*suck*

2008-03-24 @ 09:08:38
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: sanna panna

ja vikken energi du har du e ju värsta morgonmänniskan??

jag sitter här ja ,jag ska skulle lägga mej för länge sen efter sista natten på jobbet för denna helg men nu ska ja nanna kram på dej:)

2008-03-24 @ 09:31:59
URL: http://raskan99.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Nybakat bröd till frukost är jätte-gott.
Tyvärr har jag själv aldrig varit så bra på att baka.
Ha en fin fortsatt helg. Kram

2008-03-24 @ 14:24:20
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback