Påsk

I torsdags började jag min påskledighet  redan klockan 10.00. Kompade 4 timmar. Det var en underbar känsla. Jag åkte in till stan och gjorde av med lite pengar som brände i min ficka. Det blev tre linnen, två pikétröjor, en tunika, en väska och ett par skor. Skorna passade bra i affären, men helt plötsligt har fötterna svällt så nu känns skorna för små. Ska byta till en större storlek. Kläderna hittade jag på Flash. Jag är rena reklampelaren för dem. Handlar, just nu, det mesta från dem. De har kläder som jag och min kropp gillar. 

Skärtorsdag
gick i lugnets tecken, svärfar var på besök. Han är en rolig man. Vi får många goa skratt när han är på besök. Han berättade bland annat om första gången han träffade mig. Han hade tänkt: "Inte hon Jansson, men hon blev det... och jag är glad att det blev så". Svärfar kallar alltid Ludde för Jansson. Det är väl ett smeknamn på Luddes "riktiga" namn, Jan. När Ludde började sin karriär på Volvo så arbetade han med sin far och Ian, även om han gått i pension, inte är bortglömd. Ludde var på ett möte då en kvinna sa: "Lundegard! Du är lik din far"  

På långfredagen var vi ute på en liten miniturné. Den enda som visste att vi skulle komma var Gustavssons. Vi pratar ofta om att vi ska vara mer spontana och bara hälsa på kompisar, men det är en avvägning för vissa vill bli förvarnade. Vi var snälla och ringde i alla fall innan vi dök upp hos dem vi ville besöka för då hade de möjlighet att säga nej.
Vi besökte:
Mina föräldrar. I Herrljunga.De mådde efter olika omständigheter bra. Vi fikade urgoda minidonuts.
Min svärmor och man. I Eriksberg. De var mitt uppe i städ och väntade gäster lite senare, men vi hann säga hej.
Våra barndomskompisar i Mjäldrunga. De var inte hemma, men när vi stod på Osterian i Falköping, så ringde de. Vi åkte tillbaka och fick både middag och efterrätt.
Min bästa kompis i Floby. Alltid lika härligt att träffa Gustavssons.
Min bästa kompis mans sons inflyttningsfest i Falköping. (Många 20-åringar var det)

påskafton fyllde sonen 16 år. Hurra! Han fick språkresa till England i sommar som julklapp-  och födelsedagspresent, men det gick ju inte att inte ge honom någonting på hans 16:e födelsedag. Det blev en lite peng. Pengar kan han inte få för mycket av. De behövs, om inte annat, som fickpengar till språkresan.  

Påskafton tillbringade vi, som traditionen bjuder,  i Alingsås. Hos familjen Kindblads. Tack för en trevlig påsk!  Vi började dagen med att påskvandra tillsammans med många små påskkärringar- och gubbar genom Alingsås centrum. Processionen avslutades med påskharens godisregn. Vädret var soligt (men kallt) så vi kunde traditionsenligt sitta ut och äta lunch. I vanliga fall brukar vi grilla, men i år var vi lite crazy. Vi åt laxtårta och drack påskmust.  

Vårt påskbord: omelett med räkstuvning, sill och lax i olika former, prinskorv, köttbullar, "flöttegröt" (en slags gratäng med krutoner, kötbullar och bechamelsås), ägghalvor och räkor. Man gick inte precis hungrig ifrån bordet.

Kvällen avslutades med påskbrasa, leta påskägg som påskharen gömt i trädgården och tills sist påskfyrverkerier.

Jag säger bara: " Äntligen har jag sett filmen Bilar." Barnen Kindblads hade den och vi tittade på den. Barnen på jobbet gör inte annat än pratar om Blixten, Chick Hicks, Kungen, Doc, Rödis etc och nu vet jag vad de pratar om.





"Gör det roliga först! Det tråkiga är mindre tråkigt när inget roligt väntar".


Magnus von Platen (1920-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback