Genus

På jobbet fördjupar vi oss, den här terminen, i genus.
Idag fick vi ett par påsående som vi skulle ta ställning till.
Sverige är ett jämställt land?
Flickor mognar tidigare än pojkar
Vi behandlar flickor och pojkar olika
Flickor är känsligare än pojkar
Vi skulle ställa oss vid olika siffror där...
...siffran ett stod för instämmer inte alls och siffran sex stod för instämmer helt.
Värderingsfrågor är ett bra sätt att lyfta frågor som kan uppfattas som känsliga.
Det finns inga rätt eller fel.
Allt beror på ur vilken synvinkel man ser på saker och ting...
 ...och vad man har med sig i sin ryggsäck.
Det är jobbigt, men nyttigt att sätta på sig sina genusglasögon.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Sitter här ikväll med en uppgift att jag ska problematisera min skola som organisation med fokus på genus tänkande. Mitt huvud står helt still- HJÄLP!

Är inte alls inne på genus tänk. Svårt

Postat av: soffie

å det där är så bra och intressanttycker jag men samtidigt får vi inte glömma att vi ÄR olika pojkar och flickor,det måste få vara det!

ha en gonatt

2008-10-06 @ 22:24:01
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Intressant och nyttigt att tänka på!

2008-10-06 @ 23:05:19
URL: http://overhogdal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback